بررسی فرم، شکل و قالب در شعر معاصر فارسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده محمد رنجبری
- استاد راهنما رحیم کوشش
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
شعر فارسی در دوره ی معاصر، با تأکید بر عناصر فرمی و ساختاری، در ابعاد گوناگون، سعی در تغییر و نوزایی داشته است. شروع تغییرات در جنبه های فرم و شکل و قالب از «نیما یوشیج» و هم زمان با انتشار «افسانه» شروع شد. این اتفاق بنیادی، شعر فارسی را در دوره های بعد دچار تحولات فرمی و ساختاری گوناگونی کرد و موجب ظهور جریان های شعری ای چون «شعر سپید»، «شعر موج نو»، «شعر حجم» و... شد. ادبیات منظوم در دوره ی معاصر، در تجدد و نوآوری، بسیار فعال ظاهر شده و اغلب در تعامل با مکاتب ادبی غرب، فرم خود را تازگی بخشیده است. جریان های شعریِ متعدد و نوظهور در این دوره، گویای این حقیقت است. شعر فارسی معاصر، تغییرات گسترده ای را در زمینه ی فرم و ساختار و در کلیتِ خود تجربه کرده است. بخشی از این تغییرات محصول اندیشه ی چهره های شعر فارسی معاصر بوده و برخی تحت تأثیر مکاتب غربی، به شعر فارسی راه یافته است، این تحقیق روشن می کند که شعر معاصر، بر خلاف گذشته ی ادبی خود که محتوا و مضمون را برجسته می ساخت، بر زبان و فرم و ساختار تأکید بیشتری دارد و در حوزه ی مضمون نیز، معنا را از تفسیر به حیطه ی تأویل کشانده است. در تحقیق حاضر، سیر تحولات ساختاری (فرمی) شعر فارسی بر مبنای جریان شناسی، مورد بررسی قرار گرفته و هر جریان، با چهره های مربوط به آن، تحلیل و شناسایی شده است.
منابع مشابه
شعر معاصر و چهار فرم غیرروایی
نقد نو با سرکردگی منتقدانی چون پن وارن، ویمست، کلینث بروکس و رنه ولک در تلاش برای خوانش و کشف دقیق و علمی توانایی ادبیات منظوم، به تفاوتها و تمایزهای بین شعر کلاسیک و شعر معاصر در ادبیات انگلیس رسید. شاخه جنوبی نقد نو در آمریکا که بیشتر از شاخه شمالی در انگلیس ـ ریجارد، الیوت، امپسون ـ به مشخصهاهای هستیشناختی و صوری شعر توجه علمی داشتند، به این اعتقاد رسیدند که عنصر غالب در نظام صوری اشعار ...
متن کاملنمادگرایی در شعر عاشورایی (بررسی شعر عربی و فارسی معاصر)
تصویر رمزی، گذشته از زیبایی کلام، وسیله ای برای القای معانی ومفاهیم به مخاطب محسوب می شود. مفاهیمی که به واسطه ی چند پهلو بودن رمز، در یک سطح باقی نمانده وتأویل های متعددی در سیاق می گیرد. همگام با کاربرد روزافزون نماد در شعر معاصر، شعر عاشورایی نیز با فاصله گرفتن از گذشته شاهد درخشش رمز در خود گردید. از این رو نگاهی دقیق به نوع کاربرد رمز ودلالت های مختلف آن در این شعر دینی ضروری به نظر می رسد...
متن کاملمثنوی: قالب شعر فارسی یا عربی؟
مثنوی یکی از قالبهای پرکاربرد در ادبیات فارسی است و غالباً در داستانسرایی و شرح و بیان داستانهای طولانی به کار میرود. از دیگر سو، مزدوج نیز در ادبیات عربی پیشینهای کهن دارد. آیا قالب مثنوی توسط ایرانیان ابداع شده یا همان است که عربها به جای آن از واژۀ مزدوج استفاده میکنند؟ در این مقاله سعی شده است با توجه به کهنترین مزدوجهای ادبیات عربی و قدیمترین مثنویهای شعر فارسی، به این پرسش پاسخ ...
متن کاملعوامل ایجاد ابهام در شعر معاصر فارسی
ابهام در یک شعر موفق، همان قدر نقش مثبت دارد که در یک شعر ناموفق، و ارزیابی این نقش برعهدة نظام فکری و زیباییشناسی هر دورة ادبی است.ابهام یکی از فرایندهای مهم و در عین حال کلیدی شعر معاصر ایران و به بیان بهتر، شعر امروز است. این سخن هرگز بدان معنا نیست که شعر گذشتة ما ابهام نداشته، بلکه مسأله این است که در شعر سنتی فارسی، ابهام بیشتر به سه شکل عمدی، طبیعی و عارضی اتفاق میافتد، اما در شعر امرو...
متن کاملآموزش محیطزیست و شعر معاصر فارسی
تأثیرپذیری انسان و طبیعت از یکدیگر از دیرباز اجتنابناپذیر بوده است. با رشد نهادهای مدنی و ابزار فناوری، انسان در سطح گستردهای در طبیعت تغییراتی ایجاد کرده که گاه سبب تهدیدهای محیط زیستی و اکولوژیکی شده است همین امر سبب گردید که بررسی مسائل محیطزیستی در ادبیات یکی از ضرورتهای پژوهشی ادبیات تطبیقی گردد و گفتمانی در جهت فرهنگسازی محیطزیستی برای حفاظت از آن شکل گیرد. ادبیات و بهویژه شعر بهع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023